Analiza obrazów - "Kolej żelazna"

"Kolej żelazna" jest jednym z najważniejszych i najbardziej porywających obrazów Maneta. Jest zdominowany przez dwie postacie. Pierwsza postać to mała dziewczynka, była podobno córką sąsiada Maneta , Alphonsa Hirscha. Druga to Victorine Meurent, kobieta, która pozowała do najbardziej sensacyjnych obrazów Maneta, Déjeuner sur l'Herbe (Śniadanie na trawie) i Olympia (Olimpia) (Musée d'Orsay, Paryż). Są w ogrodzie za apartamentem Hirscha, na skraju którego było wysokie, metalowe ogrodzenie. Za nimi są tory kolejowe prowadzące do dworca Saint-Lazare, wtedy największego dworca kolejowego w Paryżu. Stacja jest sugerowana przez chmurę pary w centrum obrazu i czapkę sygnalizującego.
W prawym tle widać jeden z dużych murowanych filarów na końcu mostu Europa (Pont de l’Europe), który przeprowadzał sześć miejskich ulic przez tory a ze względu na nowatorskie techniki wykonania i niezwykły widok na tory stał się ulubiona promenadą paryżan. Po lewej stronie jest fasada i wejście do pracowni Maneta.
Jego malarstwo, które wrzuca nas w środek zurbanizowanego Paryża w bardzo bliskim sąsiedztwie artysty to esencja nowoczesnego obrazu.

Reklama

Back To Top